images hanging in hall

Afbeeldingen kiezen voor je webpresentatie

Vragen? neem contact met ons op!

Afbeeldingen zijn belangrijke onderdelen van een webpresentatie

Afbeeldingen bepalen naast de eerste indruk ook de sfeer van een website en dienen ter ondersteuning van je boodschap.

Afbeeldingen op een website: waar moet ik aan denken?

  1. Welke afbeeldingen mag ik legaal gebruiken?
  2. Is het handig om zelfgemaakte afbeeldingen te gebruiken?
  3. Zijn er afbeeldingen op internet, die ik mag gebruiken?

Deze vragen kun je eigenlijk samenvattend beantwoorden: 

Je mag alleen afbeeldingen publiceren die je zelf gemaakt hebt, of waarvan je de rechten hebt om deze commercieel te gebruiken. Al het andere is wettelijk niet toegestaan.

Er zijn vier mogelijkheden om afbeeldingen voor een website te kiezen:

  1. Je kunt professionele fotos (laten) maken.
  2. Je kunt afbeeldingen van fotografen gebruiken, als je de commerciële licentie daarvan aanschaft. 
  3. Je kunt afbeeldingen van fotografen gebruiken, die deze voor commercieel gebruik vrijgeven.
  4. Je kunt je eigen niet professioneel gemaakte afbeeldingen gebruiken.

Wat raden wij aan:

Zelfgemaakte foto’s hebben vaak geen professionele uitstraling.

Met zelfgemaakte foto’s kun je precies laten zien wat je in gedachten hebt. Maar….. De website bezoeker ziet dat het geen professionele afbeelding is: Er zit bijvoorbeeld geen goede focus in, de kleuren kloppen niet, etc. De eerste indruk die de bezoeker van de website krijgt: Dit is geen professionele uiting en hierdoor lijkt je hele website minder betrouwbaar.

Om dit te voorkomen kun je voor afbeeldingen van webportalen kiezen, die gratis commercieel gebruik toestaan.

Voorbeelden hiervan zijn:
Pexels
Unsplash
StockSnap.io
Pixabay

Voordeel is dat deze foto’s gratis en professioneel zijn. Je hebt dus een professionele uitstraling naar je klant toe. Nadeel is dat iedereen deze foto’s kan gebruiken, dus er is een kleine kans dat je bezoeker een foto al ergens anders is tegengekomen. Ook is je keuze beperkt: Je kunt niet verwachten voor ieder onderwerp de juiste afbeelding te vinden. Je zou dan bijvoorbeeld een foto moeten kiezen die niet 100% aansluit. Maar dan nog is een professionele afbeelding, die 80% aansluit, beter dan een niet professionele afbeelding die wel 100% aansluit.

Het aantal afbeeldingen waaruit je kunt kiezen, gaat aanzienlijk omhoog als je ook voor commerciële licenties van afbeeldingen kiest.

Voorbeelden hiervan zijn:
Shutterstock
iStockphoto
123RF

Je kunt hier losse afbeeldingen kopen of kiezen voor een reeks afbeeldingen. Dit is voordeliger dan een fotograaf naar je toe laten komen om foto’s te maken. Een reeks afbeeldingen is heel interessant; Je koopt een aantal afbeeldingen die allemaal aansluiten op een thema of die allemaal op dezelfde manier gemaakt zijn.

De beste, maar ook duurste oplossing is om je foto’s laten maken door een professionele fotograaf.

Dit kan nodig zijn als je in een heel specifieke sector zit waar je weinig opties op internet vind. Ook als je zelf unieke producten hebt, moeten deze professioneel gefotografeerd worden. Meestal is het aan te raden om tenminste voor een dagdeel een fotograaf in te huren die alleen voor jou een reeks foto’s maakt. Denk hierbij aan foto’s van je team, teamleden, teams per werkveld, het  bedrijf, de werkplekken met werkende mensen, werkplekken zonder werkende mensen, detailfoto’s.. Zo heb je altijd een aantal foto bij de hand, ook voor situaties, waar je in eerste instantie niet aan hebt gedacht.

Conclusie

Gebruik nooit zelfgemaakte foto’s als deze geen perfecte kwaliteit hebben. Gebruik gratis stockfoto’ s als er geen andere mogelijkheid is of als het om minder belangrijke berichten gaat zoals nieuwsberichten of posts. Voor je belangrijkste pagina’s (contact, over ons, homepagina, producten, services, etc) gebruik je het beste foto’s die je door een professional hebt laten maken of gebruik een fotoreeks van een betaalde stockfoto service. 

Op deze manier hou je een consistente stijl aan voor je belangrijkste pagina’s en kun je makkelijk geschikte foto’s vinden voor nieuwsitems en andere minder belangrijke content.

Dear Awwwesome,

Mijn naam is

en ik werk voor het bedrijf

Ik zou graag in contact met Awwwesome willen komen voor het volgende project

je kunt mij benaderen via 

of via

x

Become Awwwesome!

Wij houden van nieuwe Uitdagingen! Uw hoeft alleen maar je naam en je e-mail adres achter te laten en wij nemen zo snel mogelijk (binnen 24 uur) contact met u op.

x

Become Awwwesome!

Wij houden van nieuwe uitdagingen! Wilt uw regelmatig gebruik maken van onze hoogwaardige oplossingen? Wij hebben alleen uw naam en e-mail adres nodig! Wij nemen zo snel mogelijk (binnen 24 uur) contact met u op.

x

Vragen mag altijd!

En geen vraag blijft onbeantwoord. Stel je vraag en wij gaan zo snel mogelijk (binnen 24 uur) reageren: