Afbeeldingen bepalen naast de eerste indruk ook de sfeer van een website en dienen ter ondersteuning van je boodschap.
Deze vragen kun je eigenlijk samenvattend beantwoorden:
Je mag alleen afbeeldingen publiceren die je zelf gemaakt hebt, of waarvan je de rechten hebt om deze commercieel te gebruiken. Al het andere is wettelijk niet toegestaan.
Er zijn vier mogelijkheden om afbeeldingen voor een website te kiezen:
Met zelfgemaakte foto’s kun je precies laten zien wat je in gedachten hebt. Maar….. De website bezoeker ziet dat het geen professionele afbeelding is: Er zit bijvoorbeeld geen goede focus in, de kleuren kloppen niet, etc. De eerste indruk die de bezoeker van de website krijgt: Dit is geen professionele uiting en hierdoor lijkt je hele website minder betrouwbaar.
Voorbeelden hiervan zijn:
Pexels
Unsplash
StockSnap.io
Pixabay
Voordeel is dat deze foto’s gratis en professioneel zijn. Je hebt dus een professionele uitstraling naar je klant toe. Nadeel is dat iedereen deze foto’s kan gebruiken, dus er is een kleine kans dat je bezoeker een foto al ergens anders is tegengekomen. Ook is je keuze beperkt: Je kunt niet verwachten voor ieder onderwerp de juiste afbeelding te vinden. Je zou dan bijvoorbeeld een foto moeten kiezen die niet 100% aansluit. Maar dan nog is een professionele afbeelding, die 80% aansluit, beter dan een niet professionele afbeelding die wel 100% aansluit.
Voorbeelden hiervan zijn:
Shutterstock
iStockphoto
123RF
Je kunt hier losse afbeeldingen kopen of kiezen voor een reeks afbeeldingen. Dit is voordeliger dan een fotograaf naar je toe laten komen om foto’s te maken. Een reeks afbeeldingen is heel interessant; Je koopt een aantal afbeeldingen die allemaal aansluiten op een thema of die allemaal op dezelfde manier gemaakt zijn.
Dit kan nodig zijn als je in een heel specifieke sector zit waar je weinig opties op internet vind. Ook als je zelf unieke producten hebt, moeten deze professioneel gefotografeerd worden. Meestal is het aan te raden om tenminste voor een dagdeel een fotograaf in te huren die alleen voor jou een reeks foto’s maakt. Denk hierbij aan foto’s van je team, teamleden, teams per werkveld, het bedrijf, de werkplekken met werkende mensen, werkplekken zonder werkende mensen, detailfoto’s.. Zo heb je altijd een aantal foto bij de hand, ook voor situaties, waar je in eerste instantie niet aan hebt gedacht.
Gebruik nooit zelfgemaakte foto’s als deze geen perfecte kwaliteit hebben. Gebruik gratis stockfoto’ s als er geen andere mogelijkheid is of als het om minder belangrijke berichten gaat zoals nieuwsberichten of posts. Voor je belangrijkste pagina’s (contact, over ons, homepagina, producten, services, etc) gebruik je het beste foto’s die je door een professional hebt laten maken of gebruik een fotoreeks van een betaalde stockfoto service.
Op deze manier hou je een consistente stijl aan voor je belangrijkste pagina’s en kun je makkelijk geschikte foto’s vinden voor nieuwsitems en andere minder belangrijke content.
Wij houden van nieuwe Uitdagingen! Uw hoeft alleen maar je naam en je e-mail adres achter te laten en wij nemen zo snel mogelijk (binnen 24 uur) contact met u op.
Wij houden van nieuwe uitdagingen! Wilt uw regelmatig gebruik maken van onze hoogwaardige oplossingen? Wij hebben alleen uw naam en e-mail adres nodig! Wij nemen zo snel mogelijk (binnen 24 uur) contact met u op.
En geen vraag blijft onbeantwoord. Stel je vraag en wij gaan zo snel mogelijk (binnen 24 uur) reageren: